fredag 22 augusti 2008

Mauka and Makai

Ingen här är säker på åt vilket håll norr ligger. Oahus form och läge i Stilla havet gör det riktigt svårt faktiskt. Det stör mej som är uppväxt på Gotland och som kunde väderstrecken innan jag lärde mej vad som är vänster och vad som är höger att jag inte har riktig koll. När jag var liten så lärde jag mej vad som var vad genom att ställa mej så att näsan pekade norrut och då var vänster åt väst. Så jag snurrade som en kompass varje gång någon sa höger eller vänster tills en fröken lärde mej att höger var den hand jag oftast föredrog vilket gav mej ett lite diskretare redskap att hålla reda på det. Vänster och höger är inte längre något problem men nu vet jag alltså inte med säkerhet längre vad som är norr. Man brukar säga här att det bara finns två väderstreck, Mauka och Makai. Vilket betyder mot inlandet och mot havet, uka = inland och kai = hav. Vokalerna uttalas som på svenska.

1 kommentar:

Anna L sa...

Ja e ju hemma från jobbet ;-) Iallafall lördag, söndag och äter glass och kollar på film. Nu ska jag bara bli frisk till måndag ...

Hoppas ni får en underbar semester innan slitet börjar igen.

Kan få be om ett hemma hos... reportage, snart ?

Kram på er