fredag 8 augusti 2008

Mask!


Var försiktig när ni klickar på länkar. Just nu så härjar en mask på Facebook och Myspace som skickar ett meddelande till dina vänner i ditt namn med en klickbar länk som när man klickar på den laddar hem ett virus som öppnar upp din dator för användning i tex ett botnet. Använd antivirus! Det finns gratis program att ladda hem. Själv så anvander jag AVGs gratis version som finns att tanka hem här: http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.123350 Klicka sedan på ”Hämta här”.
När du ändå är igång och säkrar din dator ta hem ett antispion program också. Jag har använt Ad-aware tidigare men AVG verkar som om det tar hand om det värsta så jag har inte använt det på ett tag. Det är i alla fall också gratis och finns här: http://pcforalla.idg.se/2.4476/1.125673

2 kommentarer:

Anna L sa...

Tack för tipset.
Jag använder Avast, den hittade en trojan igår, men det är fixat nu, hoppas jag..

Asa och Fia sa...

Bra, man maste verkligen ha antivirus program nu. Varenda unge har lart sej hur man gor virus.