söndag 7 september 2008

Geckos och ödlor

När vi hajkade uppför berget idag så var jag tvungen att stanna till en stund för att få ner pulsen som smattrade som baskaggarna i Reign in Blood. När jag står där och tittar ut över dalen så fångade en välbekant rörelse min blick. På en trädstam så är en illgrön Kameleont med horn i pannan långsamt långsamt på väg uppför stammen. Snacka om tur! Det är verkligen inte lätt att få syn på dessa märkliga djur. Jag hade självklart lämnat kameran hemma men så här ser de ut iaf.



Inte nog med det! Alldeles nyss när vi satt och tittade på The Love Guru med Mike Myers sa ropade en gecko t t t bakom oss. Vi blev jätteglada igen men den här gangen för att vi får besok av fler och fler geckos för varje vecka och de äter ju kackerlackor och andra skadedjur som vi inte vill ska bosatta sej hemma hos oss. Vi gillar inte att använda insektsgift så att ha ett par geckos hemma är en välsignelse. Jag har en som klättrar omkring i persiennerna i sovrummet också. Jag låg och läste när ett litet litet ansikte plötsligt tittade ut mellan persiennerna. När den såg att kusten var klar, eller nåt, så klättrade den väldigt graciöst ut mellan bladen, klättrade omkring lite och forsvann sen tillbaka ut mellan två persiennblad igen för att hålla vakt mot inkräktare i fönstret.















Bilden pa Kameleonten kommer fran: http://www.explorebiodiversity.com/Hawaii/BiodiversityForgotten/Wildlife/Reptiles/Lizards%20-%20Chameleons.htm

Bilden pa geckon kommer fran: http://www.ecologyasia.com/verts/lizards/four-clawed_gecko.htm

Inga kommentarer: